„POZNAJ POLSKĘ” – wycieczka do Torunia i Włocławka

Wycieczka, która odbyła się w dniach 11–13 maja 2022 r., była zorganizowana jako nagroda dla uczniów klas 5–8, którzy w ubiegłym roku szkolnym osiągnęli najlepsze wyniki w nauce. To ogólnopolskie przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę” – my wybraliśmy zwiedzanie wybranych punktów Kultury i Dziedzictwa Narodowego, największych osiągnięć polskiej nauki i wędrówkę śladami Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
W ciągu tych trzech dni zwiedziliśmy wiele interesujących miejsc. Toruń to przede wszystkim Rynek Staromiejski z Ratuszem i pięknymi kamienicami, bramy, baszty, słynna Krzywa Wieża i ciekawa o niej legenda, pomnik Mikołaja Kopernika i toruński pręgierz. Pierwszego dnia zawitaliśmy też do domu wielkiego astronoma – Mikołaja Kopernika i zachwycaliśmy się doskonale zachowanym wnętrzom jego kamienicy. Zobaczyliśmy również średniowieczne kościoły – Katedrę śś. Janów i kościół NMP. Ważnym punktem było Muzeum Toruńskiego Piernika – gdzie poznaliśmy historię tego wypieku.

Następnie pojechaliśmy do Górska – tam przebywaliśmy w Centrum Edukacji Młodzieży im. Ks. Jerzego Popiełuszki i poznaliśmy dokładnie historię jego życia – od narodzin aż po męczeńską śmierć. Podeszliśmy także do miejsca, w którym Ksiądz Jerzy został pojmany przez funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa – w tym miejscu stoi symboliczny krzyż i pamiątkowa tablica.

Drugi dzień to wizyta w Obserwatorium Astronomicznym w Piwnicach – tu przede wszystkim poznaliśmy nowoczesny warsztat pracy astronoma, przewodnik opowiedział nam wiele fascynujących zagadnień dotyczących budowy i ewolucji wszechświata oraz przybliżył najnowsze osiągnięcia badawcze astronomii. Następnie wróciliśmy do Torunia – tu czekała na nas pełna emocji gra miejska i oczywiście nagroda dla zwycięskiej drużyny – torba toruńskich pierników.

Tego dnia zawitaliśmy także do Fortu IV, który zwiedziliśmy przy świetle pochodni. Fort IV to doskonale zachowany obiekt forteczny końca XIX wieku. Było trochę musztry i mnóstwo zabawy. W tym miejscu czekała na nas jeszcze niespodzianka – piernikowe warsztaty. Uczniowie zapoznali się z tradycyjnym sposobem wypiekania pierników, ze stosowanymi przyprawami oraz własnoręcznie wypiekali pierniki, korzystając z różnych form – zabrali je potem na pamiątkę. Wieczorem w hotelu „Aquarius ***” była zorganizowana dyskoteka z poczęstunkiem – pizza i coca cola.

Ostatniego dnia pojechaliśmy do Włocławka, by zwiedzić gotycką katedrę Wniebowzięcia NMP. Następnie podziwialiśmy zaporę na Wiśle i doszliśmy do miejsca śmierci ks. Jerzego Popiełuszki – w którym jego ciało zostało wrzucone do Wisły. Stoi tam też wielki krzyż, upamiętniający tę okrutną zbrodnię.

Wycieczkę zakończyliśmy pobytem w basenach termalnych w Mszczonowie. Do Pionek wróciliśmy wieczorem, zmęczeni, ale bardzo zadowoleni.