Programowanie dla najmłodszych


[Scratch] [Baltie]

Uczniowie klas młodszych na zajęciach komputerowych poznają i posługują się różnymi programami komputerowymi, zaczynają też stawiać pierwsze kroki na drodze programowania. W tym celu poznają Baltie i Scratch – programy do nauki programowania.

 

Co to jest PROGRAM? - TO JEST PRZEPIS, KTÓRY MÓWI KOMPUTEROWI, JAK WYKONAĆ ZADANIE.

A co to jest PROGRAMOWANIE? - PROGRAMOWANIE JEST TO TWORZENIE PROGRAMÓW KOMPUTEROWYCH.

  

Języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Programowanie stało się – obok języka ojczystego i jednego języka obcego – trzecim językiem, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany.

Dlatego nas najbardziej ciekawi programowanie, a zatem bardzo inspirująca dla uczniów praca … na początek z programem Baltie, czyli poruszanie się po świecie małego czarownika, w którym można nauczyć się nie tylko programować, ale też rozwiązywać niektóre zagadki z codziennego życia. Ten program wprowadza w łatwy sposób dzieci i dorosłych w świat programowania. Łączy klasyczne programowanie ze współczesnym środowiskiem graficznym.

Ciekawostką może być to, że z Baltiego korzystają uczniowie w 70 państwach. W konkursach z zakresu znajomości Baltiego uczestniczą uczniowie z Czech, Słowacji, Polski, Holandii, Ukrainy i Białorusi (od 2009 r. te kraje biorą udział w konkursach).

Ten program wspiera fantazję dziecka. Czarodziej Baltie może zrobić wszystko to, co dziecko może sobie wyobrazić. Nie ma żadnych ograniczeń, tak jak mają inne narzędzia dla dzieci. W świecie Baltiego dzieci mogą robić wszystko to, co dorosły w swoim świecie.

Zanim dzieci zaczną przechodzić do poważniejszych projektów muszą poznać program krok po kroku – czyli zrobić rozgrzewkę.

  1. Tryb „Budowanie sceny” – najłatwiejszy do opanowania, dziecko pracuje tylko z myszką. Przy jej pomocy może w prosty sposób zbudować scenę.
  2. Tryb „Czarowanie sceny” – tryb nieco bardziej zaawansowany, w którym dziecko do zbudowania sceny korzysta z pomocy czarodzieja Baltie. Aby zbudować scenę uczeń musi sterować Baltim i używać jego podstawowych poleceń.
  3. Tryb „Programowanie” – to najciekawszy tryb Baltiego. W tym trybie uczeń tworzy własne multimedialne programy tylko za pomocą graficznych poleceń – ikon.

Początek to praca w Trybie BUDOWANIE, który jest najprostszym trybem w programie Baltie. W tym trybie możemy przygotować rysunek, który nazywa się scena. Tworząc sceny możemy przećwiczyć obsługę komputerowej myszy.

CZAROWANIE to drugi poziom pracy z Baltiem. Na tym poziomie też będziemy tworzyć scenę, ale nie wolno przesuwać przedmiotów ręcznie, bo są one zaczarowane. Na szczęście z pomocą przychodzi nam mały czarownik Baltie. Będzie nas wprowadzać na wyższe poziomy programu. Od tego poziomu wszystko będzie robił za nas Baltie, uczniom pozostaje tylko wydanie mu odpowiednich poleceń.

I nareszcie czas na PROGRAMOWANIE. A więc: działanie na poziomie NOWICJUSZ. Trzeba więc napisać przepis, który powie komputerowi jak wykonać zadanie. Program składa się z sekwencji (ciągu) poleceń, które Baltie po kolei wykonuje. Każde polecenie składa się z jednego lub kilku elementów poukładanych w określonej kolejności. Baltie wykonuje polecenia jedno po drugim w tym samym porządku, w jakim czytamy słowa w książce, czyli z lewej strony do prawej i z góry na dół.

Kolejny i wcale nie mniej ekscytujący program to Scratch - program dla najmłodszych początkujących programistów. Głównym jego zadaniem jest wprowadzenie dzieci w świat programowania. Prostota polega na tym, że interakcyjne i graficzne bloki układamy, tworząc swoisty kod źródłowy naszej aplikacji. Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki. Programowanie odbywa się w sposób intuicyjny, wizualny - elementy języka mają kształt puzzli, a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, tworzyć lub importować z zewnątrz.

Jak zacząć?

Mistrzowie Kodowania przygotowali prostą instrukcję podpowiadającą w 3 krokach, jak zacząć prace w Scratch:

  1. Aby rozpocząć swoją przygodę ze Scratchem, potrzebny Ci będzie komputer z dostępem do internetu. Wejdź na oficjalną stronę Scratcha - https://scratch.mit.edu, gdzie możesz założyć konto do zapisywania swoich projektów programistycznych i dzielenia się nimi z innymi, z całym światem. Tu też możesz zobaczyć, co robią inni miłośnicy Scratcha na całym świecie. Zacznij jednak od stworzenia swojego pierwszego próbnego projektu. Kliknij „Stwórz” na górnym pasku menu.
  2. Brawo! Jesteś w programie. Zapoznaj się z nim. Przyjrzyj się jego poszczególnym funkcjom. Do dzieła.
  3. Przesuwając „klocki” z działu Skrypty na obszar roboczy po prawej stronie ekranu układasz kod, dzięki któremu wprawiasz w ruch swoją postać, decydujesz, co się będzie z nią działo i tworzysz. Spróbuj! Ułóż dowolny skrypt i zobacz, co się stanie.

Ważnym jest też to, że kodowanie w Scratchu nie wymaga też wcześniejszej znajomości żadnego języka programowania. Scratch nie tylko zapewnia mnóstwo dobrej zabawy, ale równocześnie uczy kreatywnego myślenia, precyzyjnego wyrażania swoich myśli, wyciągania wniosków oraz uczenia się na błędach. U dzieci mających styczność z programowaniem notuje się zwiększony stopień pomysłowości i dbałości o szczegóły. Kiedy dzieci kodują w Scratchu, nie tylko dobrze się bawią, ale także uczą się poszukiwania sposobów rozwiązania problemów i nabywają umiejętności myślenia algorytmicznego.

Pracę z technologami informacyjno-komunikacyjnymi należy wprowadzać sukcesywnie od pierwszych lat szkolnych. Programowanie może być dla uczniów - już w szkole podstawowej - świetną zabawą, dzięki której rozwijane są praktyczne umiejętności komunikowania się z komputerem.

BIBLIOGRAFIA:

https://www.sgpsys.com/download/b3/b3_podrecznik.pdf

http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/news-files/programowanie_dla_najmlodszych_gry_i_zabawy.pdf

http://mistrzowiekodowania.pl/programowanie-jako-jezyk-przyszlosci/

http://mistrzowiekodowania.pl/o-programie/zaczynamy-od-scratcha/

http://www.edukator.pl/Scratch,9674.html

http://www.komputerswiat.pl/poradniki/programy/scratch/2015/12/kodowanie-dla-najmlodszych.aspx

http://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/programowanie/3466-swiatowy-dzien-scratch-2016

http://www.edunews.pl/images/pdf/3kroki_w_Scratchu.pdf

https://paderewski.lublin.pl/edukacja-i-inspiracje/pl/scratch-czyli-nauka-programowania-przez-zabawe

zebrała Katarzyna Stolarska
[Powrót na stronę główną]
Powrót do Top Secret