Opracowanie:
mgr Barbara Wójcik
mgr Monika Dziekan

"Piątka na Piątkę"
AUTORSKI PROGRAM GAZETKI SZKOLNEJ

CELE:

Redagowanie pisemka

  • rozwija kompetencje komunikacyjne ucznia,
  • kreuje pozycje ucznia w grupie, co jest szczególnie atrakcyjne dla młodych ludzi,
  • przyczynia się do poznawania różnych form pracy dziennikarskiej,
  • kształci umiejętność pracy w grupie,
  • uczy dyscypliny
  • uczy selekcji wypowiedzi,
  • uczy trudnej sztuki wypowiedzi precyzyjnej, zwięzłej, zrozumiałej dla innych,
  • uczy odpowiedzialności za słowo.

Czasopismo uczniowskie

  • wyzwala działania twórcze,
  • inspiruje twórczość literacką,
  • pełni ważną funkcję w edukacji kulturalnej,
  • jest nośnikiem informacji,
  • uczy sztuki wypowiadania krytyki (lub przeciwnie - pochwały).

METODY:

  • poszukująca, burza mózgów, giełda pomysłów,
  • wywiad, poglądowości operatywnej, dyskusja, praca z tekstem

FORMY PRACY:

  • poznawanie gatunków dziennikarskich takich jak: wywiad, recenzja, sonda, artykuł,
  • wspólna praca nad danym gatunkiem (wspólne czytanie, redagowanie),
  • samodzielne przygotowanie wypowiedzi w określonym gatunku,
  • dyskusja nad tekstem,
  • różne ćwiczenia językowe,
  • praca indywidualna z redaktorami- dopracowywanie tekstów, korekta,
  • praca nad konkretnymi tekstami,
  • kompletowanie materiałów,
  • przegląd prasy dziecięcej, młodzieżowej,
  • przegląd nowości książkowych, pisanie recenzji nowych książek,
  • współpraca z Samorządem Uczniowskim, pielęgniarką szkolną i biblioteką.

STRUKTURA ORGANIZACYJNA GAZETKI

SEKCJE:

DZIENNIKARSKA - autorzy artykułów i innych tekstów, reporterzy, przeprowadzający wywiady, graficy, autorzy krzyżówek,

REDAKCYJNA - osoby zajmujące się redakcją materiałów dostarczonych przez sekcję dziennikarską, osoby odpowiadające za dobór materiału, wizję i kształt gazetki,

EDYTORSKO-POLIGRAFICZNA - czyli tzw. zaplecze techniczne redakcji, składacze, osoby odpowiedzialne za ostateczny kształt gazety i za jej powielanie.

DZIAŁY:

  1. WYWIAD ZE ZNANĄ POSTACIĄ czyli rozmowy z ludźmi, którzy swą osobowością mogą zainteresować społeczność uczniowską.
  2. NASZA TWÓRCZOŚĆ czyli wiersze, opowiadania, baśnie i inne pisane przez uczniów utwory.
  3. SAVOIR-VIVRE czyli zasady dobrego zachowania się w różnych sytuacjach.
  4. WKŁADKA OKOLICZNOŚCIOWA czyli Dzień Nauczyciela, Boże Narodzenie, Walentynki, Wielkanoc itp.
  5. TO WARTO WIEDZIEĆ czyli ciekawostki ze świata ludzi, zwierząt i roślin.
  6. Z ŻYCIA SZKOŁY czyli najważniejsze wydarzenia, konkursy.
  7. MAŁE CO NIECO czyli humor i rozrywka.
  8. KĄCIK SPRAW BIEŻĄCYCH czyli artykuły, recenzje, opinie, apele.

Plan pracy koła redakcyjnego

L.p.

Problematyka spotkań

1.

Spotkanie organizacyjne:
  • omówienie planu pracy koła,
  • zapisy,
  • ustalenie terminów spotkań.

2.

Tworzymy i wydajemy naszą gazetkę:
  • prace redakcyjne,
  • ustalenie tytułu pisemka oraz określenie stałych "kącików",
  • przydział zadań,

3.

Prace redakcyjne nad kolejnymi numerami gazetki:
  •     przydział zadań do opracowania wspólnego oraz samodzielnego,
  •     planowanie kolejnych numerów i ich zawartości wg kroków:
    1. dyskusja nad formułą,
    2. planowanie bieżącego wydania,
    3. redagowanie artykułów zgodnie z zasadami:
      • Nie zaczynamy od formy.
      • Piszemy krótko, zwięźle, zrozumiale.
      • Unikamy banału.
      • Poprawiamy samych siebie.
      • Nigdy nie dostarczamy redakcji tekstu bez tytułu.
      • Dozujemy wiedzę.
      • Przytaczamy poglądy odmienne od naszych.
      • Starannie oddzielamy fakty od komentarza.
      • Jeśli robimy wywiad- musimy zdawać sobie sprawę, dlaczego wybraliśmy tego, a nie innego rozmówcę.
    4. "obróbka" tekstu przed oddaniem do druku,
    5. drukowanie i kserowanie,
    6. kolportowanie.

4.

Posługujemy się terminologią dziennikarską:
  • czasopisma i ich rodzaje,
  • historia czasopiśmiennictwa w Polsce,
  • formy wypowiedzi prasowej: artykuł prasowy, notatka prasowa, sprawozdanie, wywiad, reklama,
  • pojęcia: czołówka, szpalta, łamy, winieta, kolumna,
  • najwybitniejsi dziennikarze polscy.

5.

Artykuł prasowy i jego przygotowanie:
  • selekcja materiału,
  • obiektywizm prasowy,
  • stosowanie uzwięźlających środków składniowych.

6.

Przygotowujemy notatkę prasową -
  • ujęcie lakoniczne, eksponujące najważniejsze fakty jako wyróżnik tej formy wypowiedzi
  • próby redakcyjne.

7.

Prasowe tytuły znaczą wiele:
  • tytuł jako zapowiedź ogólnej tematyki,
  • określenie adresata,
  • informowanie o częstotliwości ukazywania się kolejnych numerów.

8.

"Nad własną dróżką się zastanów, nie chadzaj w stadzie baranów."

J. Sztaudynger

  • wyrabianie umiejętności krytycznego odbioru wszelkich tekstów.

9.

Krytyczny przegląd prasy czytanej w domu:
  • analiza przyniesionych materiałów,
  • obiektywizm i subiektywizm zamieszczanych tekstów.

10.

Sprawozdanie jako forma wypowiedzi:
  • cechy sprawozdania,
  • rodzaje sprawozdań,
  • sprawozdania w prasie,
  • samodzielne próby redakcyjne,
  • dyskusja dotycząca opracowanych tekstów.

11.

Wywiad jako forma wypowiedzi:
  • zasady przeprowadzania wywiadu,
  • kultura słowa,
  • samodzielne próby redakcyjne,
  • dyskusja dotycząca opracowanych tekstów.

12.

Prasa regionalna - przegląd czasopism:
  • podział czasopism ze względu na częstotliwość ukazywania się,
  • wyszukiwanie informacji o naszym mieście.


Powrót do Top Secret