EEG Biofeedback – Terapia XXI wieku

EEG Biofeedback to metoda początkowo stosowana w latach 60 – tych w USA, w ośrodku szkoleniowym NASA. Zadaniem tej metody było eliminowanie negatywnego wpływu stresu na psychikę pilotów i astronautów. Skuteczna eliminacja stresu miała fundamentalne znaczenie przy wykonywaniu zadań i ich jakości. 

Obecnie EEG Biofeedback z powodzeniem stosowany jest w szkołach do pracy z dziećmi. Podstawą terapii jest wykorzystywanie neuroplastyczności mózgu. Terapia opiera się na dwóch podstawowych założeniach. Pierwsze z nich zakłada, iż aktywność elektryczna mózgu odzwierciedla stan psychiczny. Druga, iż tę aktywność możemy trenować. Co więcej można ją zobrazować na monitorze komputera. Tak więc EEG Biofeedback jest techniką świadomego kontrolowania i sprzęgania funkcji fizjologicznych i psychicznych. Za pomocą odpowiedniej liczby treningów można w sposób zamierzony wzmacniać bądź osłabiać czynność. Prawidłowe zakresy częstotliwości fal mózgowych, które można wytrenować, są określone na podstawie wiedzy naukowej w zależności od wieku, stanu świadomości i rodzaju wysiłku psychicznego trenowanego.

Osoba trenująca ma podłączone do powierzchni głowy elektrody: miseczkową i dwie elektrody uszne. Elektroda przekazuje sygnał z mózgu do monitora terapeuty, gdzie widoczne są w postaci poszczególnych pasm fal mózgowych. Na swoim monitorze trenujący widzi te sygnały w postaci wideogry. Stara się spełnić założenia gry wyłącznie siłą woli, poprzez własne myśli, bez użycia klawiatury czy myszki, np. stara się utrzymać dużą szybkość jadącego samochodu, jechać środkiem drogi itp. Osoba poddawana terapii, ma wpływ na własny obraz fal mózgowych. Kiedy wzrasta aktywność mózgu w pożądanym paśmie częstotliwości fal mózgowych, trenujący otrzymuje nagrodę w postaci punktów i sygnału dźwiękowego. Przy wzroście aktywności niepożądanych pasm, sukces w grze znika, nie ma sygnału dźwiękowego. Dla trenującego jest to znak, że musi bardziej się koncentrować na zadaniu, wyciszyć negatywne emocje, pracować nad samokontrolą. W ten sposób mózg sam rozwija proces uczenia się nowych, bardziej odpowiednich częstotliwości fal mózgowych. Trenujący wie, kiedy jest dobrze skoncentrowany, a kiedy nie jest. Jego mózg uczy się wytwarzania nowych fal mózgowych. Jest to rodzaj terapii, dzięki której pacjent w sposób świadomy, uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal w mózgu, tak by mózg pracował wydajniej i szybciej.

Sesje treningowe powinny odbywać się nie rzadziej niż raz w tygodniu. Terapia krótkoterminowa obejmuje zwykle 10 – 20 spotkań i skierowana jest raczej do dzieci zdolnych lub o mniej złożonych problemach. W bardziej złożonych problemach np. ADHD będzie to ok.40-60 sesji. Inne schorzenia wymagają jeszcze dłuższego czasu terapii. Każde dziecko przystępujące do terapii musi mieć wykonane badanie EEG głowy, gdyż w przypadku niektórych schorzeń neurologicznych ten rodzaj terapii nie jest wskazany.

PSP nr 5 w Pionkach jest jedyną placówką w mieście mającą w swojej ofercie pomocy psychologiczno – pedagogicznej taki rodzaj terapii. Treningi prowadzi neuroterapeuta z trzecim stopniem specjalizacji.

Elżbieta Wojdyło